Examination

Allmänna råd för prov på distans

Du behöver se eleverna, se vad de gör, och veta vilka de är.

  • genomföra proven med Google Meet igång och med Grid View aktiverat

  • eleverna presenterar sin skärm i Meet, vilket gör att du ser både elevens skärm och eleverna i webkameran samtidigt.

  • eleverna skriver i Drive i dokument som du skapat och delat med dem personligen, eller i DigiExam utan lock down (tänk då på att de måste ha laddat ner programmet på sin dator i förväg)


Det är svårt att genomföra distansprov i 30-grupper. Hur många du kan ha skrivande och övervaka samtidigt är individuellt beroende på ämne osv. Var beredd att du får dela upp undervisningsgruppen på olika skrivtillfällen, och att detta innebär att du också behöver ha olika prov till olika grupper.

Sträva efter att slumpa uppgifter och att inte ge alla elever som skriver samtidigt samma prov/uppgifter. Detta minskar risken för att elever hjälper varandra på otillåtna sätt.

Du kommer inte kunna "ta" elever som med uppfinningsrika metoder använder otillåtna hjälpmedel, men du kommer kunna göra det så svårt som möjligt. Det är inte så stor skillnad mot “vanliga” prov. Inte ens klassrummet är fusk-säkert till 100%.

Bestäm och var tydlig med om det ska gå att ställa frågor under provet eller inte. Använd t.ex. tillägget Nod så eleverna kan räcka upp handen i Google Meet om de har frågor och problem under provet? Eleverna skriver fråga i chatten - lärarna svarar så alla elever ges samma information?

Använd tillägget Grid View så att du kan se alla elever som är inloggade i Google Meet samtidigt. Om eleverna dessutom delar sina skärmar med er så kommer ni få två bildrutor för varje elev: en där ni ser eleven genom kameran, och en där ni ser elevens skärm.

Några exempel på olika examinationsformer och hur de kan genomföras på distans


Läs- och hörförståelse

Alternativ 1: Träffa eleverna i Meet och använd Grid View. Kameror på, mickar av. Då kan du titta på eleverna medan de gör provet. Lägg ljud/film-klipp eller text i google formulär. Ställ kluriga frågor och låta eleverna svara på flervalsfrågor (då blir till och med uppgiften självrättande?).

Eller: om du har en mindre grupp och möjlighet att kontrollera att de inte googlar under tiden: kombinera läs-/hörförståelsen med en muntlig examination.

Alternativ 2: Ladda in ljud-/textfiler i DigiExam och låt eleverna genomföra provet i högsäkert läge.


Matte eller NO-ämnen?

Här är ett exempel på hur en lärare gör prov i matte, fysik och kemi: Guide för provskrivning på distans via Google Meet

Ett tips är att det finns ett tillägg som heter “Mattetecken” som gör att eleverna kan skriva matte-tal i Google Dokument.

En annan möjlighet är att använda sig av provskrivning genom Kunskapsmatrisen.


Prov där eleverna skriver för hand under provtiden:

Kanske dina elever i ditt ämne och ditt prov, faktiskt har lättast för att skriva provet för hand? För att du ska kunna övervaka provet krävs det fortfarande att de deltar via Meet.

Inför skrivningsstarten filmar de bordet och miljön de sitter i. De får provfrågorna i personligt meddelande, t.ex. mail.

De skriver provet för hand. Kameran vinklas så att deras händer är i bild.

Mikrofonen är på så man hör att de inte samtalar med någon i rummet.

Du ser när de skriver. De får inte lämna Meet under provets gång. De får inga pauser eller raster.

När de är klara fotograferar de det handskrivna provpappret och lämnar in genom att skicka bilden till läraren.

Läraren bekräftar att bilden kommit fram och är läsbar innan eleven lämnar Meet.

Att tänka på även här är att man inte kan ha stora elevgrupper som skriver samtidigt.


Tips för dig som jobbar från ditt klassrum

Använd dig av projektorn i klassrummet. Då syns eleverna mer och man kan verkligen se vad eleverna gör.

Väljer du att inte skärmdubblera/spegla så har du ju två olika ytor att jobba på. T.ex. Digiexam på datorns skärm och Meet på projektorn.

Digiexam + Meet

Skriva prov i Digiexam samtidigt som de med en annan enhet loggade in på Meet. Eleverna använde sin mobiltelefon som en andra enhet och med denna filmade de sig själva snett bakifrån så att de, dator och tangentbord syntes. Gruppen som skrev provet var visserligen liten men upplägget fungerade väl.

Fördelarna var många:

  • Digiexam kunde användas

  • Med hjälp av den nya rutnätsfunktionen kunde jag hela tiden se eleverna. Risken för eventuellt fusk eliminerades/minskade.

  • Eleverna kunde ställa frågor via Meet trots att de skrev provet i Digiexam.

  • Provfrågor och i mitt fall en artikel kunde bifogas i Digiexam.

Viktigt att tänka på:

  • Att undersöka så att alla har en andra enhet. Detta görs enkelt i Google Classroom genom att ställa en fråga.

  • Att säkerställa så att eleverna har tillgång till wifi.

  • Att eleverna ser till att kunna strömförsörja båda sina enheter så att batteriet inte helt plötsligt tar slut. Innan provet bad jag eleverna att prova och rigga detta hemma.

  • Att informera eleverna innan provet om hur de själva kan ladda ner en offline-fil om provet skulle låsa sig.

Göra prov i Kunskapsmatrisen

denna sida har Kunskapsmatrisen samlat tips gällande fjärrundervisning. De uppdaterar sidan kontinuerligt och nu finns bl.a. även en punktlista för att genomföra prov med videobevakning.

https://www.kunskapsmatrisen.se/distansundervisning.php

Lärarexempel på upplägg i att genomföra matematikprov på distans.

Tider för när du ska göra ditt/dina första prov meddelas veckan före proven.

Proven kommer att genomföras 18, 19 och 20 maj. Hur många prov just du ska göra beror dels på vilka resultat du har hitintills i kursen och dels på vilka resultat du får på de prov du skriver dessa dagar.

Det innebär att du måste vara beredd att göra fler prov. Dessa extra prov blir också den 18, 19 och 20 maj. Det kan också hända att du måste göra någon kompletterande uppgift/ extra prov tisdagen den 26 maj. Detta får du information om så fort jag hunnit rätta proven.

Dagen före prov

  1. Se till att platsen du ska skriva provet på är välstädat (inga extra papper etc)

  2. Lägg fram det du behöver för provgenomförandet (tomma papper, linjal, räknare, penna och sudd. INGET formelblad).

  3. Uppdatera din Chromebook vid behov

  4. Se till att du har KeepAwake installerat. Om du använder privat dator ska du ha skärmsläckare/strömsparläge avaktiverat.

  5. Starta om din ChromeBook

  6. Se till att du kan logga in på kunskapsmatrisen (om det är något problem kontakta mig senast kl 12.00 via sms eller mail)

  7. Ladda din ChromeBook

  8. Ladda din mobiltelefon

Provdagen

  1. Starta ChromeBook i god tid och logga in på kunskapsmatrisen.

  2. Se till att ChromeBook står så att jag kan se både ditt ansikte, dina händer och din mobiltelefon samtidigt som du kan se uppgifterna på ChromeBooken.

  3. När du går med i GoogleMeet ska ljudet på din dator vara avstängt men mikrofon och bild ska vara på.

  4. När du går med i GoogleMeet vill jag att du visar mig omgivningen där du sitter genom att vrida runt skärmen (jag vill se att du inte har fusklappar eller fuskvän nära dig.

  5. Koden till provet kommer i GoogleMeet-chatten när det är dags.

  6. De som har förlängd skrivtid börjar före övriga elever.

  7. Till skillnad från när vi övade så scannar vi in alla lösningar i slutet på provet. Det vill säga under tiden provet pågår får ni inte använda mobilen (jag ska se era händer och er mobil). När provet är slut säger jag till och så får alla ca 10 min på sig att scanna in alla lösningar. När mobiltiden startar får man inte längre använda sin penna.

  8. Om man har någon fråga under provtiden så skriver man den i lärarchatten i kunskapsmatrisen (inte i GoogleMeet)

  9. Det är inte tillåtet att lämna provplatsen då provet pågår. Du får inte gå på toa, öppna dörren, hämta något etc

Vad händer om internet slutar fungera hos mig?

  1. Om du blir utelåst från Kunskapsmatrisen så ser jag det, då får du be om upplåsning och så ordnar jag det.

  2. Om ditt internet slutar fungera så kommer du att få göra om provet (ett annat prov vid annat tillfälle).


Digitala prov på analoga förmågor

Exempel på hur vi kan strukturera om prov

Vi har redan kommit till att skriva uppsatsdelarna av nationella proven digitalt, och snart ska övriga delar också digitaliseras. Men hur gör vi med övriga prov? Här visar jag exempel på man vi kan göra.