Struktur för sammanhållen
pedagogisk digital lärmiljö

Genom upprättandet av en struktur för en sammanhållen pedagogisk digital lärmiljö ökar vi både möjligheten till likvärdig undervisning och skapar bra förutsättningar för att genomföra fjärr- och distansundervisning.

Vanliga frågor om distansundervisning

Att skapa en välfungerande lärmiljö på distans kan ibland kräva andra typer av metoder, struktur och planering. Här har vi samlat några tips för arbetssätt baserat på andra lärares och elevers erfarenheter.

Hur kan jag jobba med BFL (Bedömning för lärande) i nätbaserad undervisning?

Sju nyckelstrategier för nätbaserad undervisning - klicka HÄR!

Vilken struktur kan jag ha i mitt Classroom som passar distansundervisning?

• Exempel på struktur i Classroom anpassad för nätbaserad undervisning - klicka HÄR!

Hur kan jag använda funktionen "Fråga" på Classroom för att ha koll på eleverna?

Gita Chireh (Komvux) exempel på funktionen "Frågor" med olika syften - klicka HÄR!

Hur kan en typisk nätbaserad vecka se ut?

Exempel på en vecka på distans - klicka HÄR!

Exempel på ett undervisningsförlopp på distans - klicka HÄR!

Hur kan jag skapa uppgifter som inte går att kopiera från Internet?

Exempel på uppgift som inte går att kopiera från Internet - klicka HÄR!

Hur kan jag kolla av och ge återkoppling på grupp- och individnivå?

Åse Råstam (Komvux) exempel på hur man kan ha koll och ge återkoppling - klicka HÄR!

Hur kan jag kolla elevernas skrivprocess i ett dokument?

Exempel på hur man kan kolla elevernas skrivprocess - klicka HÄR!

Hur kan jag ha textbaserade samtal/chatt i Hangouts?

Exempel på textbaserade samtal/chatt i Hangouts - klicka HÄR!

Hur kan jag använda en whiteboard när jag har nätbaserad undervisning?

Använd Classroom Screen eller Jamboard (för instruktioner - se Tekniskt stöd!

Hur kan jag ha en lektion live?

Använd verktygen Meet eller Zoom (för instruktioner - se Tekniskt stöd!)

Hur kan jag använda muntlig interaktion i nätbaserad undervisning?

Använd verktyget Flipgrid (för instruktioner - se Tekniskt stöd!)

Hur kan jag samarbeta med andra lärare om vi har samma kurs?

Komvuxlärare ger exempel på samarbeta inom nätbaserade kurser - klicka HÄR!

Varifrån kan jag få ännu mer input kring hur jag ska designa mitt nätbaserade klassrum?

Specialpedagogen Helena Wallberg ger bra tips på sin hemsida. OBS! Fokuset på yngre elever, men kan anpassas till rätt målgrupp. Klicka HÄR!

Tillgänglig lärmiljö i nätbaserad undervisning

Hur kan specialpedagoger och andra stödja elever som riskerar att hamna efter i nätbaserad undervisning?

Organisera och undervisa på distans

Just nu får många elever undervisning på distans för att minska smittspridningen av coronaviruset. Här hittar du som leder och organiserar skolan stöd för hur du kan organisera för undervisning på distans. Du som undervisar får stöd kring digitala arbetssätt och verktyg.

Bedömning när undervisningen sker på distans

Här hittar du stöd i bedömning när eleverna får undervisning på distans med anledning av spridningen av coronaviruset och covid-19.

Sätta betyg när undervisningen sker på distans

Här hittar du information inför betygssättning när eleverna får undervisning på distans med anledning av spridningen av coronaviruset och covid-19.